Jak przyspieszyć przygotowanie projektów?
To często zadawane pytanie przez potencjalnych zleceniodawców. Przygotowanie projektów do druku jak wszystko można usprawnić, ale też utrudnić i spowolnić. A to potrafi poważnie wpłynąć na ostateczny koszt. Ponieważ dochowujemy starań, aby szanować czas i pieniądze zarówno naszych Klientów, jak i swój, zachęcamy do zapoznania się z poniższą listą wytycznych.
W punktach opisaliśmy, co należy zrobić, aby przygotowanie projektu do druku jak i dla potrzeb reklamy internetowej zajęło możliwie najmniej czasu z naszej strony.
- Treść co projektu najlepiej przekazywać w formie elektronicznej. Najlepiej w pliku DOC, DOCX, RTF, TXT lub podobnym. Przepisywanie odręcznych zapisów nie zawsze jest bezproblemowe.
- Jeśli mają Państwo jakiś pomysł układu elementów projektu, lub jakąś wizualizację, na której można się wzorować, sugerujemy przesłać tego typu materiały. Taki pliki ułatwiają wyczucie gustu Klienta, co zapobiega marnowaniu czasu na późniejsze poprawki.
- Warto określić orientacyjną preferowaną kolorystykę. Oczywiście nie zawsze wykonany później projekt może odpowiadać wyobrażeniom Zamawiającego. Zdarza się, że przygotowana wizualizacja odbiega mniej lub bardziej od tego, co Klient chciał osiągnąć i stwierdza on, że jednak barwy nie pasują do jego koncepcji. Jednak często wystarczy późniejsza delikatna zmiana tonacji, aby w zupełności osiągnąć satysfakcjonujący projektu.
- Grafikę do projektu (np. zdjęcia, rysunki) należy przekazywać w możliwie największym rozmiarze. Grafika pobrana z Internetu, często bywa złej jakości, co nie zawsze da się zniwelować. Ponadto trzeba pamiętać, że materiały takie jak np. zdjęcia, podlegają prawom autorskim. Naruszenie tych praw może rodzić nieprzyjemne konsekwencje. Dlatego, jeśli nie posiada się zdjęć własnych, można skorzystać z grafik oferowanych przez wyspecjalizowane serwisy. Jeśli szukamy zdjęć darmowych najlepiej, aby były one dostępne na licencji CC0.
- Można też zakupić zdjęcia dobrej jakości w wyspecjalizowanych firmach. I tu uwaga. W przypadku konieczności zakupu zdjęć do projektów tzw. serwisów stock?owych, sugerujemy, aby Klient zrobił to osobiście. Przyczyna takiego podejścia jest dosyć prozaiczna. Chodzi właśnie o prawa do wykorzystania materiałów w projektach. Kupujący staje się posiadaczem licencji. Może w ramach niej udostępniać to co zakupił w celu przygotowania projektu przez grafików. A wykonawcy mogą użyć przekazanych plików, tylko do zamawianego projektu. Zdjęcia często można wykorzystywać do różnych materiałów w różnym czasie.
W przypadku, gdy to studio graficzne zakupuje na zlecenie Klienta takie materiały, musi doliczyć koszt do ceny przygotowania projektu. Poza tym, takie rozwiązanie sprawia, że zleceniobiorca najczęściej nie ma praw do odsprzedania licencji na korzystanie ze zdjęcia Zamawiającemu. Czyli zdjęcie może przekazać Klientowi jedynie jako integralną część przygotowanego projektu. Tym samym Zleceniodawca, pomimo poniesienia kosztu zakupu plików graficznych, nie będzie miał prawa do ich legalnego, późniejszego wykorzystania w innych projektach.